fredag 2 april 2010

El Gouna

Rihana Resort/Inn & Lagoon Beach

Nu är jag tillbaka från charter resan, den vackra staden El Gouna i Egypten, som ligger ca 3 mil norr från Hurghada. Jag kan konstatera att El Gouna är mycket lugnare, vänliga människor där och trevlig stad, om jag jämnfört med Hurghada för 10 år sen och när vi åkte en dag till Hurghada för att fara till Mahmya med båten. Tittade genom staden den dagen . Verkligen annorlunda idag än för 10 år sen vi var där då. Det var ännu mer byggnader överallt och mycket trafik! Jag kommer nog att välja El Gouna igen, framöver om jag ska åka dit igen.

Vi har haft det så underbar där nere. Alltid + 28 upp till +30 grader varmt och inga enstaka moln nästan. Med ett bra läge vid El Gounas laguner ligger hotell Rihana Inn & Resort, ett prisvärt hotell med All Inclusive-koncept!!! Här bodde vi bekvämt promenadavstånd till den lilla bykärnan, Downtown med kaféer och butiker samt den vackra marinan. Vi bodde också nära den fina sandstranden för avkopplande bad. Rihana Inn består av flera byggnader som är belägna kring solterrassen med sin oregelbundna pool och barnpool samt intill bufférestaurangen. Intill finns en liten trädgård med bord samt stolar att koppla av i.
Så helt lyxigt på bufferestaurangen med frukost, lunch och middag då det serverades med mycket god mat, dessert med och bland annat också goda bröd där. Vi har gratis fina förbindelser till hotellets privata strand på Sunny Beach, ligger vid Red Sea där kan man bada, snorkla och sola, och även lunch där ingår.

Världen är så liten ibland, så lustigt. Då jag träffade min gamla klass kompis där och hennes lilla familj, och har umgåtts med dem en del också under veckan på utflykter till Sunny Beach, m.m. Det var så verkligen trevligt att vi flög till samma ställe och hotellområde.. Man njöt av de dagarna därnere pga värmen också medan jag hörde att Sveriges Norrland haft snö, regn, dimma och dålig väder. När jag kom hem till Sverige då kändes det ändå vårtecken här för att snön har smält bort en del på 1 vecka. Småningom hoppas jag att snön försvínner snabbt om värmen med plus grader håller ett tag för nu är det april. Längtar efter en riktig vår!

Ni ska få se fler bilderna om någon dag från El Gouna så håll utkik gärna!

Borta bra, hemma bäst!
Carpe Diem!

4 kommentarer:

UlrikaT sa...

Välkommen hem igen! Det ser ut som om ni har haft en bra semester. Jag är ju aldrig avundsjuk! :)
Jag ser fram till att få se mera bilder från turen!

White StarBear sa...

Hej, kul att du var där och hade det skönt under vistelsen. Du är säkert kanonbrun! Hur länge var ni där? Tack för tipset om El Gouna, som jag ska till, ja nån gång i framtiden. Var i Sharm El-Sheikh, Sinai halvön nov 2003, varmt (upp till 37 plusgrader) och skönt. Ha en fortsatt trevlig påskhelg! Kram D

Sussi sa...

Välkommen åter. Låter härligt..!

El Gouna sa...

Avundsjuk blir man, skulle vara trevligt att åka dit nu